fbpx
Support

Klik hier om onze support site te openen.

s

Contact Informatie
Nijverheidsstraat 7
8310 Brugge
info@silicon.be
+32 (50) 390828
Instagram

Big Brother in Kortrijk

Wie naar Kortrijk gaat en klant is bij Proximus wordt automatisch geïdentificeerd

Kortrijk betaalt volgens de VRT 40.000 euro per jaar voor een project waarbij de stad elk kwartaal gegevens krijgt over haar bezoekers. Voor de zomermaanden gaat het bijvoorneeld over gemiddeld 19.558 bezoekers per dag, studenten en inwoners niet meegerekend.

Het project, dat controversieel is omdat bezoekers geen toestemming geven om te worden gevolgd, kreeg de goedkeuring van de gegevensbeschermingsautoriteit omdat de gegevens zelf geanonimiseerd zijn. De stad weet dus niet wie de stad bezoekt, maar wel uit welke provincies of buurlanden ze afkomstig zijn. De cijfers uit de metingen worden ook geëxtrapoleerd om niet-proximusklanten mee te tellen in de statistieken.

Betaalgegevens worden in kaart gebracht

Met de gegevens wil Kortrijk haar economie en toerisme een boost geven. Zo kan de stad gerichter marketingcampagnes opzetten of weten welke winkels populair zijn. Voor dat laatste gaat de stad ook samenwerken met Mastercard en Maestro om te weten hoeveel bezoekers uitgeven.

“Als we deze cijfers combineren met data van het Visa- en/of Bancontactgebruik, weten we waar het geld wordt besteed en waarom mensen naar onze stad komen. Of welk evenement de bezoekers naar hier heeft gelokt,” zegt Vandendriessche aan VRT.

Je bent “gezien” met behulp van slimme camera’s

De technologie voor gezichts­her­kenning is er en politiediensten staan te popelen om ze te gebruiken en meer dan ooit is het een feit in Kortrijk dat de politie Big Brother achtige proporties aanmeemt . Nu al met meer dan 185 camera’s in het stadscentrum. Een paar belangrijke blinde vlekken zijn recent weer weggewerkt en in 2020 komen alle woonwijken aan bod. Met reeds 1 camera per 400 inwoners is Kortrijk nu al de big brother van Vlaanderen.

Misschien vindt u privacy niet zo belangrijk. Misschien vindt u zelfs dat we de laatste tijd het wel best veel over die privacy hebben. Dat komt echter niet zomaar. Bedrijven en overheden vinden steeds meer creatieve en ingrijpende methoden om uw en mijn privacy in te dijken, en soms zelfs regelrecht af te nemen.

Het gebeurt nooit radicaal. Men zegt nooit dat de overheid u wil chippen – als ware u een verloren gelopen hond bent -, men doet het geleidelijk aan. Men laat u wennen aan situaties waarbij u stukje per stukje uw privacy opgeeft, want men weet dat u dan niet zal protesteren, maar de verandering onder het mom van gelatenheid zal ondergaan.

bronnen : 123