fbpx
Support

Klik hier om onze support site te openen.

s

Contact Informatie
Nijverheidsstraat 7
8310 Brugge
info@silicon.be
+32 (50) 390828
Instagram
Women black background looking at computer screen with EPP mask on

Een pandemie, wat doet dat met de techsector

COVID-19, of in de volksmond ‘het Coronavirus’, is ondertussen een wereldwijd gekende term. COVID-19 is intussen reeds verantwoordelijk voor het overlijden van meer dan 170.000 mensen. Velen vrezen dat de wereld voor altijd ingrijpend zal veranderen.
Er zijn intussen al heel wat artikels geschreven over hoe de wereld gaat veranderen, over de onvermijdelijke economische crisis en hoe we onze levens aangepast hebben (en nog verder zullen aanpassen) om anders te wonen en te werken.
Wat we nu al kunnen vaststellen is dat we een shift ondervinden bij hoe we technologie inzetten en hoe de techsector hierop inspeelt of ‘Pivot’.

Women black background looking at computer screen with EPP mask on

Photo by engin akyurt on Unsplash

De winnaars?

De winnaars binnen de techsector zijn de videoconference bedrijven. ‘Zoom’ was vorig jaar een relatief onbekend bedrijf maar heeft dankzij hun belofte voor gratis videoconferenties grote sprongen gemaakt. Het bedrijf is bijna overal te zien in het ‘conference call landschap’, gaande van overheidsinstanties tot online sportcursussen bij u in de buurt.
Het gaat commercieel zo goed met Zoom dat hun aandeel verdubbeld is in waarde sedert februari 2020.
We merken gelijkaardige trends op bij streamingdiensten zoals Netflix, Hulu, Disney+ , die melden dat hun aantal actieve abonnees ook fors zijn toegenomen. Diensten zoals Youtube melden dan weer dat ze automatisch de kwaliteit van hun streaming naar beneden zullen halen.

De verliezers

Doordat alle niet-essentiële verplaatsingen verboden zijn heeft dit zeer nadelige gevolgen voor de bedrijven die inzetten op het vervoeren van mensen.
Uber en Lime hebben reeds enkele weken geleden al hun deeltoestellen in Brussel uit het straatbeeld weggehaald.
De deelfietsen en elektrische scooters zijn zelfs in volledig Europa, Oost-Azië en de VS preventief uit het straatbeeld weggehaald.
Deze trend zet zich ook door bij andere ‘deelbedrijven in de vervoersector’, de start-up Bird heeft in de VS een derde van zijn personeel gedwongen moeten ontslaan. TripActions, een bedrijf dat zich focust op zakenreizen, heeft een kwart van zijn medewerkers via een Zoom-meeting aan de deur moeten zetten.
Lyft, een variant van Uber, heeft zijn chauffeurs dan weer vacatures van Amazon doorgestuurd. Omdat de chauffeurs momenteel amper werk hebben, raad Lyft hen aan om tijdelijk in dienst te gaan bij Amazon. Amazon kan in deze periode, als essentiële dienstverlener, heel wat mensen extra aanwerven gezien de online aankopen een forse stijging kennen.

Hoe pakken de giganten het aan?

Facebook

Facebook heeft ondertussen een eigen informatiecentrum gelanceerd via hun app met live newsflashes en tips & tricks betreffende COVID-19. Hun informatiecentrum bevat statistieken en gegevens, aangeboden hulpverleners, algemene tips, etc.
Ook verzamelt de tool gegevens en deelt deze met de FOD Volksgezondheid.
Facebook heeft bepaalde diensten aan banden gelegd. Momenteel is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je identiteit te bevestigen bij het verliezen van de toegang tot je account.

Google

Google meldt dat het aantal malware en phishing mails, gerelateerd aan COVID-19, enorm aan het toenemen zijn. Ze rekenen op hun artificieel intelligente filter om de spam berichten weg te filteren, maar Google vraagt toch om met de nodige voorzichtigheid door uw mails te gaan. Google is van plan om COVID-19 testcentra aan te bieden via hun zoekresultaten.

Bronnen:
Datanews
Wired
Techcrunch

Het is duidelijk dat door COVID-19 de (tech)wereld in rep en roer staat en dat er nog veel veranderingen op til staan.