Support

Klik hier om onze support site te openen.

s

Contact Informatie
Nijverheidsstraat 7
8310 Brugge
info@silicon.be
+32 (50) 390828
Instagram

Gaan onze toestellen te snel kapot ?

Europa grijpt in: vanaf 2021 moeten alvast koelkasten, wasmachines en televisies beter te repareren zijn.

Test Aankoop had er eind 2016 genoeg van: van wasmachines die na drie jaar dienst weigerden, niet toevallig net ná het verlopen van de garantietermijn, van kapotte tandenborstels waarvan de batterijen bleken vastgelijmd. Van printers ook die niet meer te fiksen waren nadat hun inktpatroon was vastgelopen en van laptops waar fabrikanten geen reserveonderdelen voor aanboden. De consument deelde dezelfde ergernissen: het meldpunt ‘Te Rap Kapot’ telt na drie jaar 9.116 klachten. 15% ervan gaan over smartphones – vooral defecte schermen en batterijen die te snel leeglopen -, printers (9%) en wasmachines (8,5%). Van alle aangemelde producten kon uiteindelijk maar een kleine minderheid (17,5%) hersteld worden. Alle andere toestellen waren rijp voor het containerpark.

Toestellen nodeloos dumpen is niet alleen onplezierig voor de portemonnee, maar zeker voor het milieu. Als alle apparatuur in Europa gemiddeld één jaar langer zou meegaan, zou er boven onze hoofden 4 miljoen ton minder CO2 uitgestoten worden tegen 2030, het equivalent van 2 miljoen auto’s (het gaat om de energie die nodig is om nieuwe toestellen te produceren en te verdelen en oude te verwerken, red.) Om ook onze smartphone te maken, wordt er 72% CO2 uitgestoten.

Test Aankoop was de eerste die het probleem van ‘vervroegde of geplande veroudering’, zoals het fenomeen ook heet, via een meldpunt aankaartte. Nu, drie jaar later, kunnen consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje hetzelfde doen. Alle betrokken organisaties krijgen daarvoor de (geldelijke) steun van de Europese Commissie. Die eist enerzijds via zogenaamde ‘ecodesign-normen’ dat fabrikanten hun apparaten veel duurzamer maken door ze beter herstelbaar te maken en dat iedereen – maar vooral professionals – reserveonderdelen kunnen krijgen “gedurende tien jaar én met een levertermijn van maximaal 15 dagen”. Voor koelkasten, wasmachines, afwasmachines en televisies treedt dat ‘recht op reparatie’ in voege vanaf maart 2021. Ze krijgen daarvoor ook een label.

“Iedereen zou bij de aankoop van een nieuw toestel grondig geïnformeerd moeten worden hoelang het precies zal meegaan”, zegt Simon November van Test Aankoop nog. “Maar zover zijn we nog niet. De belangrijkste overwinning nu zit hem in het feit dat producten gemaakt moeten worden om te herstellen en niet zozeer om te recycleren. Dat is een groot verschil. Het is onze hoop uit alle data die nu verzameld worden te weten te komen welke wisselstukken in toestellen kwetsbaar zijn. Denk maar aan een mixer die te rap kapot gaat omdat de tandwieltjes uit pvc bestaan terwijl dat beter in metaal zou zijn.” Die informatie is nodig om ook toestellen zoals laptops en smartphones in de toekomst reparatienormen op te leggen.

bron