fbpx
Support

Klik hier om onze support site te openen.

s

Contact Informatie
Nijverheidsstraat 7
8310 Brugge
info@silicon.be
+32 (50) 390828
Instagram

Phishing, populairder dan ooit!

Volgens cijfers van sectorfederatie Febelfin is het fenomeen phishing populairder dan ooit! De afgelopen maand kreeg zelfs 1 op 3 belgen zo’n bericht via sms, WhatsApp, Messenger, mail, … Maar wat is dat nu juist phishing?

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit die de laatste jaren een enorme opmars heeft gekend doormiddel van de digitale evolutie. Bij phishing word je benaderd door een oplichter die zich uitgeeft voor een ander bedrijf of persoon. Dit kan bijvoorbeeld je bank, streamingsdienst of broer/ zus zijn.

Wat de phishers proberen is om gevoelige informatie los te peuteren zoals pincodes, wachtwoorden, kredietkaartinformatie, … Dit doen ze door je bijvoorbeeld een sms te sturen dat je pincode vervallen is en deze opnieuw moet ingesteld worden.

Wanneer ze dan je informatie in handen hebben maken ze misbruik van je gegevens door je bankrekening leeg te halen, met je kredietkaart te shoppen of zelfs je identiteit te stelen.

Hoe kan ik mij beschermen tegen phishing?

Eerst en vooral moet je je gewoon bewust zijn van de zaken die gebeuren en de informatie die je doorgeeft. Er zijn namelijk professionele phishing pogingen en minder professionele. Zo kan je bijvoorbeeld een sms krijgen van een bank waarin gezegd wordt dat je kaart zal vervallen, maar eigenlijk ben je geen klant bij die bank. Of misschien krijg je een mail van een geblokkeerd account bij een streamingsdienst die je niet hebt.

We moeten ons ervan bewust zijn dat we niet zomaar op iedere link mogen klikken die we toegestuurd krijgen. Eigenlijk moeten we zeer argwanend omgaan als iemand ons vraagt naar onze persoonlijke gegevens.

Ben je niet zeker van een sms of mail? Bel dan even naar de bank of het zogenaamde bedrijf om zeker te zijn. Belangrijk! Bel naar het nummer die geafficheerd staat op de website door zelf de naam in te tikken in de zoekbalk.

Daarnaast is het belangrijk om nooit op links te klikken die je niet kent, een degelijke beveiligingssoftware geïnstalleerd te hebben, regelmatig updates uit te voeren, multi-factor authenticatie in te schakelen en data te back-uppen.

Wat als ik me toch heb laten vangen?

Als je vermoed dat iemand je gegevens probeert te ontfutselen aan de telefoon, leg dan onmiddellijk de telefoon neer. Heb je een sms of mail gekregen? Stuur deze dan door naar verdacht@safeonweb.be en contacteer het bewuste bedrijf om te verifiëren.

Wat als ik heb geklikt of slachtoffer ben?

  • Ik heb ergens ingelogd: verander dan zo snel als mogelijk je gegevens van alle accounts waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt.
  • Ik heb betalingsinformatie doorgegeven: contacteer dan onmiddellijk je bank om je pincode te blokkeren en bel naar Card Stop om ook je kaarten te blokkeren. Je dient ook best een klacht in bij de politie.
  • Heb je op een verdachte link geklikt of bijlage geopend? Schakel dan onmiddellijk je wifi-verbinding uit of verwijder de LAN kabel uit uw toestel. Wanneer dat is gebeurd laat je best een grondige virusscan uitvoeren.

Wil je meer informatie omtrent de beveiliging tegen phishing of andere vormen van cybercriminaliteit, contacteer ons vrijblijvend.