Support

Klik hier om onze support site te openen.

s

Contact Informatie
Nijverheidsstraat 7
8310 Brugge
info@silicon.be
+32 (50) 390828
Instagram

World Emoji Day

De verjaardag van de Smiley

Op 17 juli is het World Emoji Day. Maar waarom eigenlijk op die dag? Dat komt omdat Apple op 17 juli 2002 voor het eerst zijn Agenda-app aankondigde (die daarom ook standaard op 17 juli staat). De makers van andere besturingssystemen namen die gewoonte over en gebruikten de datum van 17 juli bij het creëren van de agenda-emoji (waar er inmiddels 2 van bestaan). Dat leidde tot een internationale Emoji Day op 17 juli.Een dag dat er even stil gestaan kan worden op de impact die de smiley en alle emoji’s hebben gehad op ons leven.

Stuur jij nog wel eens een Whatsapp-bericht zonder een smiley toe te voegen aan het einde van een zin. En wat is de emoji die jij het meeste gebruikt? Een vraag die vandaag vaker gesteld zal worden.

Geschiedenis van de Smiley

Al 45 jaar lang vormt de Smiley de wijze waarop wij een blij gevoel delen. Het is iconisch geworden, een lifestyle zelfs. Sinds 1972 is de slogan van Smiley ook: making the world a happier place. De oorsprong van de Smiley’s en Emoji’s is niet helemaal bekend maar het was de zoon van de maker van de eerste Smiley, Nicolas Loufrani, die in 1997 de mogelijkheid zag om zijn eigen Originele Smiley te digitaliseren. “Mijn idee voor Smiley’s was simpelweg om een nieuwe, universele taal te creëren die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk was. Ongeacht leeftijd, taal, geslacht, ras of religie.”

Kortom, van de Smiley en van het gebruik van Emoji’s worden we gelukkig.

Emoji’s in je zakelijke communicatie

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Zo geldt dat ook voor emoji’s. Ze zijn universeel, voegen sentiment toe aan een boodschap en voorkomen misverstanden op een digitaal platform. Ze vormen de non-verbale communicatie in een digitaal gesprek of bericht.

Dat emoji’s elk bericht dat we willen overdragen versterken, las je al in dit artikel van auteur Brenda Speelman. Wil je emoji’s zo effectief mogelijk inzetten in je zakelijke communicatie? Dan is het volgens Brenda belangrijk na te gaan of de emoji’s die je voor ogen hebt wel voldoende matchen bij je doel en doelgroep. Vergeet daarbij niet via Emojipedia te checken of je doelgroep een bepaalde emoji hetzelfde interpreteert als jij.

Overigens: less is more! Ook om misinterpretatie tegen te gaan, kan het slim zijn maximaal 2 tot 3 emoji’s per communicatie-uiting te gebruiken. Toch is het gebruik van meerdere emoji’s ook geen verkeerde strategie. Uit onderzoek van Wall, Kaye en Mallone (2016) blijkt namelijk dat emoji-gebruikers aangenaam en meegaand zijn. Daarbij zijn ze vaker sociaal ontvankelijker en empathischer. Goed om in je achterhoofd te houden als je emoji’s zakelijk gaat inzetten.

Het onderzoek van Coosto bevestigt tot slot dat een hoog percentage negatieve emoji’s in berichten over jouw bedrijf op ontevreden klanten duidt. Emoji’s vormen dus een mooie tool voor het analyseren van het gevoel van jouw doelgroep ten opzichte van jouw organisatie.

emoji’s verhogen tevens het online engagement op je social media :

  • Twitter: 25,4% meer betrokkenheid
  • Facebook: 57% meer likes, 33% meer reacties en 33% meer deelacties
  • Instagram: 17% meer betrokkenheid

Fun Facts

  • De eerste 176 emoji werden in 1999 ontworpen door Shigetaka Kurita uit Japan. En in het Japans kent het woord, dat plaatje betekent, geen aparte meervoudsvorm. Emoji is dus zowel enkelvoud als meervoud. In het Nederlands is het meervoud emoji of emoji’s: het mag allebei.
  • Stuur een kalender-plaatje vanaf een iPhone en er staat 17 juli op. Op die dag werd in 2002 de kalenderfunctie voor Mac aangekondigd op de MacWorld Expo. Twaalf jaar later vond emoji-expert Jeremy Burge dat deze dag jaarlijks gevierd moest worden en lanceerde hij deze feestdag.
  • In 2018 werden er 157 nieuwe emoji toegevoegd, waaronder een gezicht omringd met hartjes, een mug, een rol wc-papier, een lama en een streng DNA. In totaal zijn er 2.823 emoji om uit te kiezen.
  • Emoji is de snelst groeiende vorm van communicatie ooit en hierin zullen in de toekomst dan ook enige ontwikkelingen plaats gaan vinden. Denk bijvoorbeeld aan emoji’s welke men zelf kan ontwerpen of bewegende emoji’s. Dit jaar worden er terug 230 nieuwe emoji toegevoegd
  • Mensen verwerken beelden (emoji’s) 60.000 keer sneller dan tekst