ICT: kopen, renten of leasen?

De dag van vandaag is het mogelijk om een server, laptop, printer, … te kopen, renten of leasen. Wat is nu voor mij het meest geschikt en wat zijn de verschillen?

Waarom aankopen?

Laten we starten met de eerste vraag te beantwoorden en dat is ‘Waarom het toestel aankopen?’.

Aankopen is de meest gebruikte optie en veel ondernemingen werken op die manier. Je gaat naar een bepaalde winkel of je plaatst een order bij je leverancier en betaalt netjes de factuur.

Het grote voordeel van aankopen is dat jij de eigenaar bent van het materiaal en zelf kan beslissen wat je ermee doet. Nadelen hiervan zijn dat je het bedrag onmiddellijk moet kunnen betalen, alle verbonden kosten voor jouw rekening zijn en de investering je balans uit evenwicht kan halen.  

Waarom leasen?

Bij leasing wordt uw toestel aangekocht door een derde maatschappij die juridisch eigenaar wordt. Jouw onderneming wordt economisch eigenaar wat wil zeggen dat je het gebruiksrecht van het toestel krijgt. Je betaalt maandelijks een bepaald bedrag aan de derde maatschappij en op het einde van de leasing kunt u dit overnemen door de restwaarde te betalen.

Opgelet! Bij leasing komt het toestel wel op uw balans.

Waarom is dit interessant? U bent economisch eigenaar van het product, de btw wordt voorgefinancierd en u kunt na de leasing het toestel overkopen voor de restwaarde.

Waarom renting

Bij renting is de economische en juridische eigenaar de rentingmaatschappij. Het toestel komt niet op de balans van uw onderneming want u bent geen eigenaar. De rentingmaatschappij zal gewoon maandelijks een factuur opmaken voor het gebruik van het toestel en deze worden aanzien als onkosten.

Waarom is dit interessant? Je moet geen grote investering maken, alle verbonden kosten (behalve elektriciteit natuurlijk) zijn voor de rentingmaatschappij.

Opgelet! Er is geen optie om het toestel na de renting aan te kopen.

Besluit

Bij de keuze tussen aankoop, renting of leasing moet u zichzelf dus enkele vragen stellen.

  1. Kan ik genoeg eigen middelen op tafel leggen om de aankoop te financieren?
  2. Hoe is de evolutie op de markt? Na hoeveel tijd is het toestel verouderd en dient het vervangen te worden?
  3. Wil ik het toestel uiteindelijk aankopen?

Hulp nodig bij wat voor u de meest interessante optie is? Samen met onze business analysts bekijken we de beste situatie voor uw KMO. Contacteer ons vandaag nog vrijblijvend voor meer informatie.

Wil je meer weten van IT infrastructuur?
Contacteer een van onze IT-specialisten.

Deze artikelen vind je waarschijnlijk ook interessant.

Certificaten & partners

Zoeken

Search
Generic filters